På Havkoms webbplats används "cookies" för att förbättra användarupplevelsen. Cookies som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera har redan sparats i din dator och försvinner när du stänger din webbläsare. Läs mer om cookies

Olycka vid Oajevágge i Jokkmokks kommun med flygplanet SE-DUX av typen Canadair CRJ 200

L-1/16
Händelsedatum: 2016-01-08

Ett nödanrop (Mayday) togs emot strax efter midnatt den 8 januari 2016 från ett flygplan som utförde en postflygning från Oslo till Tromsö med två personer ombord. Flygplanet försvann från radar ungefär samtidigt. En haveriplats har lokaliserats väster om sjön Akkajaure, cirka 20 mil nordväst om Gällivare.

Statens haverikommission (SHK) har inlett en utredning av olyckan. Flygplanet var utrustat med två s.k. svarta lådor. Den ena är en Cockpit Voice Recorder (CVR) och spelar in ljud i cockpit. Den andra är en Flight Data Recorder (FDR) och registrerar tekniska uppgifter om flygningen. Både CVR och FDR har hittats och den lagrade informationen har kunnat läsas ut.

Haverikommissionen har bärgat delar av flygplansvraket.

I utredningsarbetet samarbetar haverikommissionen bl.a. med motsvarande myndigheter i Norge, Kanada, USA, Frankrike och Spanien.

Haverikommissionen har den 9 mars 2016 publicerat en statusrapport med information om vad som dittills framkommit i utredningen.


Ordförande
Jonas Bäckstrand
jonas.backstrand@havkom.se
Utredningsledare
Nicolas Seger
nicolas.seger@havkom.se

Nytt i utredningen


2016-03-09 Statusrapport SRL 2016:01

Skriv ut
Beslut om utredning
Faktainsamling pågår
Haverisammanträde genomfört
Analysfas pågår
Externremiss avslutad
Slutrapport publicerad
Prenumerera på information om när en utredning uppdateras. Välj alla eller något av utredningsområdena i listan, skriv in din e-postadress och klicka på Registrera.