Förbättrad säkerhet mot farliga flyghinder

2016-12-29

SHK har utrett ett allvarligt tillbud som uppstod då en JAS 39 Gripen var nära att kollidera med en mast. SHK konstaterar i sin rapport att antalet master och andra hinder för lågflygande flygplan och helikoptrar har ökat markant på senare tid och att den flyghinderdatabas som används som underlag för flygkartor och vid planering av flygningar inte håller tillräckligt hög kvalitet.

Sedan SHK publicerat sin slutrapport (RM 2015:02) och utfärdat ett antal säkerhetsrekommendationer har åtgärder vidtagits för att förbättra flygsäkerheten.

Försvarsmakten har förtydligat sina riktlinjer för lågflygning och ser för närvarande över hur kartunderlagen inom olika flygsystem kan uppdateras med hinderdata på ett effektivare sätt.

Transportstyrelsen har uppdaterat informationen på sin webbsida om flyghinderanmälan och markering av flyghinder. Föreskrifterna om markering av föremål som kan utgöra en fara för luftfarten har också ändrats.

Regeringen har avsatt medel i budgetpropositionen för 2017 för att uppdatera flyghinderdatabasen.

Mer information finns på SHK:s webb i anslutning till slutrapporten.